Scherpe prijzen
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van uw machine. Nadat u de eerste twee velden heeft ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde u dient in te vullen is afhankelijk van uw merk en type machine.
Tip: weet u niet precies wat u moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op uw machine. Hierop staan alle waarden die u in kunt vullen. U vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van uw machine.
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vindt u terug in het onderdelenboek van uw machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kunt u enkel zoeken naar rubbertracks. U kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar u naar op zoek bent. U vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van uw oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vindt u de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kunt u de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kunt u opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
U kunt deze afstand goed meten als u uw onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kunt u aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Om de juiste rubbertrack voor u te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we u uit hoe u weet wat u nodig heeft:
Check of u een railtype rubbertrack nodig heeft. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heeft u railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar u dit kunt zien. Heeft u geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als u geen railtype track nodig hebt, heeft u een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket - specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kunt u opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan uw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Scherpe prijzen
Als eigenaar van een graafmachine of een andere machine, weet u dat het rijwerk van uw machine een van de belangrijkste onderdelen is. Het is de basis van uw machine en zorgt ervoor dat u veilig en efficiënt kunt werken.
Door het vele gebruik van uw machine gaan uw rijwerk onderdelen op den duur slijten en zijn ze aan vervanging toe. Maar hoe weet u wanneer het tijd is om uw rijwerk onderdelen te vervangen? In deze blog gaan we dieper in op de meest voorkomende slijtagepatronen bij verschillende rijwerk onderdelen.
Wilt u de slijtage aan uw rijwerk laten controleren? Wij voeren graag een gratis rijwerk check voor u uit.
De ketting van uw rijwerk is versleten wanneer de speling tussen de bus en de pen te groot wordt. Dit zorgt ervoor dat de ketting langer wordt en vervangen moet worden. U herkent steekvergroting door onderstaande zichtbare kenmerken:
De meest voorkomende slijtagepatronen van rubbertracks zijn:
Als de boutkoppen van de rupsplaten op dezelfde hoogte zijn als de kammen, is het noodzakelijk om de rupsplaten van de graafmachine te vervangen. Als de kammen lager worden, verliest de rupsplaat zijn stevigheid, waardoor de makkelijker kunnen buigen of breken.
Wilt u meer weten over de slijtage? Bekijk dan onze pagina over rupsplaten.
De boven- en onderrollen van uw rijwerk kunnen doorgaans op twee manieren gaan slijten:
Bij sprockets en segmentgroepen geldt over het algemeen: wanneer de tanden van de sprocket of segmentgroep spits zijn, betekent dit dat hij versleten is.
Meer informatie over deze slijtage leest u op de pagina over sprockets & segmentgroepen.
De slijtage aan uw voorwiel is doorgaans te bepalen door de verhouding van het loopvlak en de kam. Wanneer deze verhouding te groot wordt, is uw rijwerk aan vervanging toe.
Neem gerust contact met ons op als u twijfelt aan de slijtage van uw voorwiel, of lees meer op onze pagina over voorwielen.
Het meest voorkomende slijtpatroon bij spanunits is wanneer de vetspanner lek is, waardoor de ketting niet meer gespannen kan worden. Dit kan komen door lekkages aan de afdichtingen.
Andere slijtpatronen vind u op de pagina over spanunits.
Wanneer er slijtage zichtbaar is aan de binnenkant van de kettinggeleider, dan is er contact geweest tussen de kettinggeleider en de ketting. Bovendien is het essentieel dat de onderkant van de kettinggeleider recht blijft.
De functie van de kettinggeleider is om ervoor te zorgen dat de ketting niet van de machine afloopt. Als deze slijtage te groot wordt, kan het zijn dat de functie van de kettinggeleider niet meer optimaal is. Hierdoor kan er extra slijtage op de ketting en op de rollen ontstaan.
De slijtage aan uw rubberpads is vanzelfsprekend en eenvoudig te zien. Door wrijving of schuren van het oppervlak worden de pads namelijk steeds dunner. Als het rubber te ver is gesleten, is het tijd voor vervanging.
Twijfelt u of uw rubberpads aan vervanging toe zijn? Neem dan contact met ons op, of lees meer over slijtage op de pagina over rubberpads.
In onderstaande video geven we een aantal tips over hoe u de slijtage van uw rijwerk kunt herkennen:
Twijfelt u over de slijtage van uw rijwerk? Wij kunnen een gratis rijwerkcheck voor u uitvoeren waarmee we de slijtwaarde van uw rijwerk kunnen bepalen. Lees hier meer over de rijwerk check, of neem contact met ons op voor meer informatie.