Scherpe prijzen
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van uw machine. Nadat u de eerste twee velden heeft ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde u dient in te vullen is afhankelijk van uw merk en type machine.
Tip: weet u niet precies wat u moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op uw machine. Hierop staan alle waarden die u in kunt vullen. U vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van uw machine.
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vindt u terug in het onderdelenboek van uw machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kunt u enkel zoeken naar rubbertracks. U kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar u naar op zoek bent. U vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van uw oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vindt u de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kunt u de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kunt u opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
U kunt deze afstand goed meten als u uw onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kunt u aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Om de juiste rubbertrack voor u te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we u uit hoe u weet wat u nodig heeft:
Check of u een railtype rubbertrack nodig heeft. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heeft u railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar u dit kunt zien. Heeft u geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als u geen railtype track nodig hebt, heeft u een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket - specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kunt u opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan uw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Scherpe prijzen
Een rijwerk op rupsen bestaat uit diverse onderdelen, welke ook weer kunnen verschillen per type machine. Wellicht komt u op deze site rijwerk termen tegen waarmee u nog niet bekend bent. In dit woordenboek leggen we precies uit wat deze termen betekenen. Klik op een term en de uitleg verschijnt eronder.
AVT staat voor Anti-Vibration Track. Deze rubbertrack bevat nokken in de vorm van wybertjes. Daardoor is er continu contact tussen de rollen en de nokken. AVT rubbertracks zorgen hierdoor voor een aanzienlijk lager vibratieniveau. Andere voordelen zijn: minder slijtage aan het rijwerk en meer comfort voor de machinist.
Wanneer veel gewerkt wordt op harde vlakke ondergronden zijn AVT rubbertracks een goede keuze. Wanneer gewerkt wordt op zachte, leemachtige ondergronden is de AVT rubbertrack niet te adviseren, het vuil kan zich bij deze track namelijk sneller ophopen tussen de nokken.
Berco is een rijwerk-merk heeft dat bekend staat als dé nummer één op rijwerk gebied. In 80 jaar tijd heeft Berco zich ontwikkeld tot dé toonaangevende producent van reparatie- en revisieonderdelen van rijwerken, met een specialisatie in grondverzetmachines (graafmachines, bulldozers, etc). Berco producten zijn gemaakt van het sterkste staal om de zwaarste klussen te kunnen klaren. Verhoeven Rijwerk is de exclusieve leverancier van dit wereldmerk voor de Benelux.
Een bovenrol draagt de ketting en de rupsplaten van een rijwerk. Bovenrollen kennen minder diversiteit (in types) dan onderrollen.
De term breedspoor duidt op de dikte van het sprocket – specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen kan lopen. Bij breedspoor is deze ruimte/uitsparing relatief breed zodat het sprocket er goed tussen kan lopen.
Inserts zijn de stalen schakels die een geheel vormen met de verstevigingsplaten in een rubbertrack. Deze zijn in het rubber ingegoten. Over deze inserts/schakels lopen de onderrollen. De staalkeuze van de inserts maakt hoe slijtvast je rubbertrack is; hoe breder de inserts, des te steviger hij wordt.
Kettingen voor graafmachines kunnen geseald of ongeseald zijn en eventueel vetgesmeerd. gesealde en vertgesmeerde kettingen zijn de beste keuze voor een lange levensduur van het rijwerk omdat de afdichtingen (seals) vuilinfiltratie tegengaan en het vet in de ketting vast houden. De vetsmering zorgt ervoor dat de pennen van de ketting beter bestand zijn tegen weersinvloeden en corrosie; ook is hierdoor de speling tussen pen en bus minimaal waardoor slijtage wordt voorkomen.
Kettingen voor bulldozers zijn in nagenoeg alle gevallen oliegesmeerd. Ze hebben ook een splitmaster; dit is een sluitschakel die bestaat uit twee lossen delen die in elkaar passen. Na het persen van de pen wordt de ruimte tussen de pen en de bus vacuüm getrokken en opgevuld met olie. Hierdoor is de ruimte tussen de pen en de bus goed opgevuld met olie. Hiermee wordt tevens gecontroleerd of de afdichting van de ketting wel 100% goed is. Een goede afdichting (seal) is van groot belang om slijtage aan een oliegesmeerde ketting te voorkomen.
Een kettinggeleider leidt de kettingen tussen de flenzen van de onderrollen. Kettinggeleiders zorgen ervoor dat de ketting binnen de toleranties van de machine blijft. Hiermee wordt schade aan de rollen en de ketting voorkomen. Bij het rijden over- en werken op ongelijke terreinen bestaat namelijk het risico dat de ketting uit de rol komt.
Met een kettingpers is het mogelijk om de pennen moeiteloos in kettingen te persen. Dit gaat een stuk makkelijker en veel gecontroleerder dan het sluiten van de ketting met een hamer. Bij Verhoeven Rijwerk beschikken we zelfs over een mobiele kettingpers, waarmee we dit op locatie deze werkzaamheden kunnen uitvoeren.
Ieder rijwerk onderdeel heeft een OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vind je terug in het onderdelenboek van jouw machine (ook wel parts manual genoemd).
De onderrollen zorgen voor de vrijloophoogte van het rijwerk. Er zijn diverse soorten onderrollen voor verschillende type machines:
Bij een rijwerkrevisie worden er diverse onderdelen van uw rijwerk vervangen omdat deze (te ver) zijn gesleten. Afhankelijk van de gebruiksintensiteit is het verstandig om uw rijwerk eens in de vijf jaar te reviseren.
Voor een gratis advies op maat, komen onze ervaren rijwerk specialisten bij u op bezoek om uw rijwerk te controleren en in te meten, dit noemen we een rijwerkcheck of rijwerkinspectie. Er wordt gekeken of er zichtbare slijtage te zien is en de rijwerk onderdelen wordt gecontroleerd op diverse punten. Naderhand krijgt u van de rijwerk specialist een vrijblijvende aanbieding.
Rubberpads zijn individueel gevulkaniseerde rubberen pads met een metalen kern. Ze kunnen gemonteerd worden op een ketting of op de rupsplaten van grondverzetmachines. Eigenlijk net zoals u dit doet met de (normaliter) stalen rupsplaten. Rubberpads dienen als alternatief voor stalen rupsplaten om bodembeschadiging te voorkomen.
De rubbertrack is het onderdeel waarop een mini- of midigraver zich voortbeweegt. Het loopt om het rijwerk heen. Maar de ene rubbertrack is de andere niet. Er is voor elke toepassing wel een ander type beschikbaar: shortpitch, longpitch, AVT.. Meer lezen over dit product? Dat kan op onze pagina over rubbertracks.
De rupsplaten worden bevestigd op de ketting van het rijwerk middels bouten. De machine ‘loopt’ dus echt over deze platen. Er zijn diverse maten en soorten rupsplaten. Meer hierover leest u op de pagina rupsplaten.
Een rijwerk ketting van een graafmachine bestaat uit aan elkaar bevestigde schakels, deze vormen dus samen de ketting. Bij bulldozers bestaat de ketting uit splitmasters en sluitschakels, dit zijn losse onderdelen die in elkaar passen en samen de ketting vormen.
Een segmentgroep bestaat, net als een sprocket, uit een metalen binnenring met boutgaten en een tandkrans. In tegenstelling tot bij een sprocket bestaat een segmentgroep uit losse onderdelen die samen het sprocket voor een bulldozer rijwerk vormen. Hierdoor is het mogelijk om de onderdelen/segmenten te verwisselen zonder de ketting te demonteren.
De term smalspoor duidt op de dikte van het sprocket – specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen kan lopen. Bij smalspoor is deze ruimte relatief smal.
Spanunits zijn ontworpen om de ketting op de juiste spanning te behouden en om schokken op te vangen. De spanunit bestaat uit de spanveer en de vetspanner. De spanveer wordt opgespannen tot 60-/70% van het machinegewicht.
Een sprocket is een metalen tandwiel dat bestaat uit een metalen binnenring met boutgaten of persnaaf en een tandkrans uit één geheel. Sprockets zijn in één stuk opschroefbaar of worden geperst op de naaf van de aandrijving/rijmotor van de machine. U vindt ze met name terug in het rijwerk voor graafmachines.
Met de steek wordt de afstand tussen de nokken van een rubbertrack bedoeld. Deze maatvoering is van belang wanneer u een nieuwe rubbertrack gaat bestellen. U kunt de steek van een rubbertrack meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat.
De jarenlange ervaring in rijwerk en enorme kennis van de markt hebben geresulteerd in het merk VemaTrack - dat door Verhoeven Rijwerk zelf is ontwikkeld. VemaTrack is een rijwerk-merk dat zich kenmerkt door topkwaliteit, een zeer compleet aanbod en een goede prijs-kwaliteit verhouding. Inmiddels wordt VemaTrack geleverd over de gehele wereld door een uitgebreid – maar zorgvuldig geselecteerd dealernetwerk.
Verhoeven Rijwerk levert de rijwerk onderdelen van Berco en VemaTrack. Berco staat al decennialang op nummer één wat betreft rijwerk onderdelen.
VemaTrack is ons eigen rijwerk merk. Kiest u voor VemaTrack dan profiteert u van robuuste, degelijke en slijtvaste onderdelen tegen een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Én u heeft de keuze uit een ontzettend breed assortiment!