Slijtage herkennen aan uw rijwerk onderdelen | Verhoeven Rijwerk
Sprocket Vematrack

Slijtage herkennen aan uw rijwerk onderdelen

Als eigenaar van een graafmachine of een andere machine, weet u dat het rijwerk van uw machine een van de belangrijkste onderdelen is. Het is de basis van uw machine en zorgt ervoor dat u veilig en efficiënt kunt werken.

Door het vele gebruik van uw machine gaan uw rijwerk onderdelen op den duur slijten en zijn ze aan vervanging toe. Maar hoe weet u wanneer het tijd is om uw rijwerk onderdelen te vervangen? In deze blog gaan we dieper in op de meest voorkomende slijtagepatronen bij verschillende rijwerk onderdelen.

Wilt u de slijtage aan uw rijwerk laten controleren? Wij voeren graag een gratis rijwerk check voor u uit.

Slijtage herkennen aan uw kettingen

kettingen rijwerk graafmachine

De ketting van uw rijwerk is versleten wanneer de speling tussen de bus en de pen te groot wordt. Dit zorgt ervoor dat de ketting langer wordt en vervangen moet worden. U herkent steekvergroting door onderstaande zichtbare kenmerken:

  • De hoogte van de schalm wordt lager.
  • De diameter van de bussen wordt lager.
  • De ketting loopt niet meer gelijk met het tandwiel, omdat de punten van de segmentgroepen of sprockets scherp zijn geworden.
  • De geleiding van het voorwiel komt uit het frame.

Slijtage herkennen aan uw rubbertracks

rubbertracks graafmachine rijwerk

De meest voorkomende slijtagepatronen van rubbertracks zijn:

  • Het scheuren van de rubbertrack: Dit kan gebeuren wanneer u met uw tracks over scherpe voorwerpen rijdt, zoals bouwafval, betonijzer of steenpuin. Als de diepte van de scheur aan het ijzer komt, kan er vocht bij het ijzer komen, waardoor het gaat roesten. Uiteindelijk kan de rubbertrack dan breken.
  • Het uitdrogen van de rubbertracks door Uv-licht. Dit is nadelig voor de kwaliteit van de rubbertrack, daarom is het goed om de tracks binnen op te slaan.
  • Het dunner worden van het profiel: Dit is te vergelijken met de slijtage op de autoband. Het dunner worden van het profiel kan veroorzaakt worden doordat de tracks worden blootgesteld aan scherpe objecten of doordat er teveel druk op de tracks wordt uitgeoefend.

Rijwerk laten checken op slijtage?


Slijtage herkennen aan uw rupsplaten

rupsplaten rijwerk graafmachine

Als de boutkoppen van de rupsplaten op dezelfde hoogte zijn als de kammen, is het noodzakelijk om de rupsplaten van de graafmachine te vervangen. Als de kammen lager worden, verliest de rupsplaat zijn stevigheid, waardoor de makkelijker kunnen buigen of breken.

Wilt u meer weten over de slijtage? Bekijk dan onze pagina over rupsplaten.

Slijtage herkennen aan uw boven- en onderrollen

bovenrollen rijwerk graafmachine

De boven- en onderrollen van uw rijwerk kunnen doorgaans op twee manieren gaan slijten:

  • Wanneer de machine op een vlakke ondergrond rijdt slijt het loopvlak van de rollen, oftewel: de diameter wordt kleiner.
  • Wanneer de machine veel schuin rijdt, bijvoorbeeld op een heuvel, kunnen de flenzen slijten. Deze worden dan dunner.

Slijtage herkennen aan uw sprockets en segmentgroepen

sprockets rijwerk graafmachine

Bij sprockets en segmentgroepen geldt over het algemeen: wanneer de tanden van de sprocket of segmentgroep spits zijn, betekent dit dat hij versleten is.

Meer informatie over deze slijtage leest u op de pagina over sprockets & segmentgroepen.

Slijtage herkennen aan uw voorwielen

voorwiel rijwerk graafmachine

De slijtage aan uw voorwiel is doorgaans te bepalen door de verhouding van het loopvlak en de kam. Wanneer deze verhouding te groot wordt, is uw rijwerk aan vervanging toe.

Neem gerust contact met ons op als u twijfelt aan de slijtage van uw voorwiel, of lees meer op onze pagina over voorwielen.

Slijtage herkennen aan uw spanunits

spanunit graafmachine rijwerk

Het meest voorkomende slijtpatroon bij spanunits is wanneer de vetspanner lek is, waardoor de ketting niet meer gespannen kan worden. Dit kan komen door lekkages aan de afdichtingen.

Andere slijtpatronen vind u op de pagina over spanunits.

Slijtage herkennen aan uw kettinggeleiders

kettinggeleiders graafmachine rijwerk

Wanneer er slijtage zichtbaar is aan de binnenkant van de kettinggeleider, dan is er contact geweest tussen de kettinggeleider en de ketting. Bovendien is het essentieel dat de onderkant van de kettinggeleider recht blijft.

De functie van de kettinggeleider is om ervoor te zorgen dat de ketting niet van de machine afloopt. Als deze slijtage te groot wordt, kan het zijn dat de functie van de kettinggeleider niet meer optimaal is. Hierdoor kan er extra slijtage op de ketting en op de rollen ontstaan.

Slijtage herkennen aan uw rubberpads

rubberpads graafmachine rijwerk

De slijtage aan uw rubberpads is vanzelfsprekend en eenvoudig te zien. Door wrijving of schuren van het oppervlak worden de pads namelijk steeds dunner. Als het rubber te ver is gesleten, is het tijd voor vervanging.

Twijfelt u of uw rubberpads aan vervanging toe zijn? Neem dan contact met ons op, of lees meer over slijtage op de pagina over rubberpads.

Controleer de slijtage aan uw rijwerk: plan een gratis rijwerkcheck

In onderstaande video geven we een aantal tips over hoe u de slijtage van uw rijwerk kunt herkennen:

Twijfelt u over de slijtage van uw rijwerk? Wij kunnen een gratis rijwerkcheck voor u uitvoeren waarmee we de slijtwaarde van uw rijwerk kunnen bepalen. Lees hier meer over de rijwerk check, of neem contact met ons op voor meer informatie.

Vind hier uw rijwerk onderdelen!

Zoek