Scherpe prijzen
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van uw machine. Nadat u de eerste twee velden heeft ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde u dient in te vullen is afhankelijk van uw merk en type machine.
Tip: weet u niet precies wat u moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op uw machine. Hierop staan alle waarden die u in kunt vullen. U vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van uw machine.
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vindt u terug in het onderdelenboek van uw machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kunt u enkel zoeken naar rubbertracks. U kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar u naar op zoek bent. U vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van uw oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vindt u de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kunt u de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kunt u opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
U kunt deze afstand goed meten als u uw onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kunt u aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Om de juiste rubbertrack voor u te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we u uit hoe u weet wat u nodig heeft:
Check of u een railtype rubbertrack nodig heeft. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heeft u railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar u dit kunt zien. Heeft u geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als u geen railtype track nodig hebt, heeft u een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket - specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kunt u opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan uw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Scherpe prijzen
Goed onderhoud aan de onderwagen is essentieel voor de levensduur van uw grondverzetmachine. Afhankelijk van de gebruiksintensiteit is het verstandig om het rupsrijwerk ongeveer iedere vijf jaar te reviseren.
Wilt u een revisie laten uitvoeren door ons? Neem dan contact met ons op door te klikken op onderstaande knop of door ons te bellen:
+32 (0)54 338 111
Het is verstandig om u voorafgaand aan een revisie te laten adviseren door een rijwerk specialist. Hij voert een inspectie uit en meet het rijwerk in om de slijtwaarden te bepalen. De specialist kan op deze manier bekijken of een complete rijwerkrevisie noodzakelijk is of dat u met een gedeeltelijke rijwerkrevisie weer een tijd vooruit kunt. Het ene rijwerk onderdeel slijt tenslotte sneller dan het ander. De praktijk leert dat een volledige rijwerkrevisie op de lange termijn toch het meest duurzaam is.
Wanneer de boven- en onderrollen nog in goede staat zijn, kan een gedeeltelijke rijwerkrevisie een kostenbewuste optie zijn. De gedeeltelijke rijwerkrevisie bestaat namelijk uit de vervanging van kettingen, sprockets, bouten en moeren – want deze onderdelen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is wel belangrijk om in gedachten te houden dat de ketting en daardoor ook de sprockets veel sneller slijten als ze over rollen lopen die al een kettingleven hebben meegelopen en daardoor meer dan 50% slijtage meten. Om deze reden is het vaak de meest duurzame keuze om ook meteen die boven- en onderrollen te vervangen (ofwel een complete rijwerkrevisie uit te voeren). Dit resulteert in de laagste kosten per draaiuur.
Het reviseren van een rubbertrack rijwerk is een klus die u eventueel zelf kunt uitvoeren. Het begint met het schoonmaken van uw rijwerk en het afhalen van de rubbertrack. Daarna kunt u alle onderdelen goed controleren op speling, slijtage en breuken. U kunt ook het werkplaatshandboek erbij pakken met daarin de slijtwaarden. Wat te ver gesleten is kunt u natuurlijk het best vervangen om weer zo veel mogelijk uren met het gereviseerde rijwerk vooruit te kunnen. Toch zitten er ook bij een revisie van een rubbertrack rijwerk wel wat zaken waar u goed op moet letten. Zo moet u altijd uw sprocket vervangen als u uw rubbertrack vervangt, omdat deze onderdelen op elkaar inslijten. Ook moet u altijd opletten bij het losschroeven van de spanveer; als deze gebroken of gesleten is kan dit gevaarlijk zijn. Als u toch liever een advies wilt of het reviseren van uw rubbertrack rijwerk wilt uitbesteden dan kan dat natuurlijk ook.
Een complete of gedeeltelijke rijwerkrevisie aan een stalen rijwerk is geen eenvoudige klus. Er zijn vaste werkwijzen om rijwerk onderdelen te controleren, te monteren en te repareren. Om dit werk goed uit te kunnen voeren is veel kennis en ervaring nodig. Dit geldt voor het demonteren van rupsplaten, het openleggen van de ketting, de revisie van de voorwielen en het herstel van geleidingen.
Reparaties kunnen vaak nog wel in het veld worden uitgevoerd maar een complete rijwerkrevisie wordt bij voorkeur in een werkplaats uitgevoerd. In onze werkplaatsen in Ninove, Maarheeze (NL) en Zeewolde (NL) voeren wij ook rijwerkrevisies uit. Als de machine binnenkomt in de werkplaats wordt deze als eerste opgebokt, zodat hij vrij staat van de grond. Vervolgens gaan ervaren monteurs aan de slag om de onderwagen goed schoon te spuiten en de rupsplaten volledig te zuiveren. Dan wordt de ketting op een rollerbaan gelegd zodat men makkelijker alle bouten met een slagmoersleutel kan verwijderen. Als dit gebeurd is kunnen de rupsplaten gedemonteerd worden.
Ze beoordelen of de ribben van de rupsplaten nog hoog genoeg zijn om terug te monteren op een nieuwe ketting. Als dit niet het geval is worden de rupsplaten vervangen; deze ribben bepalen namelijk de stevigheid van de platen.
Twee rijwerk professionals zijn tijdens de revisie continu bezig met het demonteren en monteren van de platen op de ketting. Een ander duo is tegelijkertijd bezig met het demonteren en monteren van de overige te vervangen rijwerk onderdelen zoals de sprockets, voorwielen met spanunits en de kettinggeleiders. Dit is natuurlijk afhankelijk van wat er dient te worden vervangen. Om de montagekwaliteit van de nieuwe rijwerk onderdelen te waarborgen worden alle montage vlakken egaal en schoon gemaakt om zo een uitlijning van 100% te realiseren. Voor de montage worden ook de vetspanners van de spanunits voorzien van nieuwe afdichtingen om vuilinfiltratie te vermijden. De spanstang wordt ook gepolijst.
Na deze werkzaamheden worden de voorwielen opnieuw aan de spanunits gehecht en, zodra de geleidingen ook netjes glad zijn opgelast, wordt deze combinatie teruggeplaatst in de onderwagen. Zo kan het voorwiel weer vrij bewegen en de spanningsverschillen op de ketting opvangen.
Als laatste stap wordt de ketting teruggeplaatst en gesloten.
Wilt u graag eens zien hoe een rijwerkrevisie van een machine met stalen rijwerk bij Verhoeven Rijwerk in zijn werk gaat? Bekijk dan eens onze rijwerk revisie video op YouTube.
Een rijwerkrevisie vraagt om specialistische kennis & apparatuur en moet uitgevoerd worden door professionals. Verhoeven Rijwerk voert al meer dan 60 jaar rijwerkrevisies uit, daardoor beschikken we over enorm veel ervaring en de beste medewerkers en materialen.
Rijwerkrevisies en reparaties voeren we uit in de werkplaatsen van onze vestigingen in Maarheeze, Zeewolde en Ninove. Maar we beschikken ook over 20 servicebussen die in de Benelux op iedere locatie langs kunnen komen.
Wist u dat Verhoeven Rijwerk al zo'n 65 jaar bestaat? Net na de tweede wereldoorlog startte grondlegger Tinus Verhoeven een revisiebedrijfje op om machines te verkopen en repareren. Het oplassen van rijwerk onderdelen behoorde destijds tot de dagelijkse werkzaamheden.
Verhoeven Rijwerk levert de rijwerk onderdelen van Berco en VemaTrack. Berco staat al decennialang op nummer één wat betreft rijwerk onderdelen.
VemaTrack is ons eigen rijwerk merk. Kiest u voor VemaTrack dan profiteert u van robuuste, degelijke en slijtvaste onderdelen tegen een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Én u heeft de keuze uit een ontzettend breed assortiment!