Wegbeschadiging voorkomen bij het draaien van uw… | Verhoeven Rijwerk
Verhoeven rijwerk revisie

Wegbeschadiging voorkomen bij het draaien van uw graafmachine

Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe u de straat beschadigd bij het kort draaien. U kunt uw rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er verscheidene soorten van opleg: Clip- on, Chain- on en Bolt- on. Welke optie is de beste keuze voor uw machine? Verhoeven Rijwerk heeft diverse soorten rijwerk onderdelen, waaronder verschillende rubberpads.

1. Afschuinen van de rupsplaten

De eerste optie is het afschuinen van uw rupsplaten. Uw stalen rupsplaten kerven en schuren bij iedere draaibeweging in het wegdek. Als u de kammen van de rupsplaten afschuint, vermindert u de wegbeschadiging. Maar dan is het nog niet optimaal. Rijplaten leggen is een mogelijkheid maar kost tijd en moeite. En hoeveel heeft u er nodig? Daardoor kiezen er steeds meer gebruikers voor rubberen rupsplaten.

2. Rubberen rupsplaten

U kunt kiezen voor verschillende rubberen rupsplaten (rubberpads):

  • Clip-on pads (voordelige optie)

Bij sporadisch gebruik van rubberen opleg en het voordeligste in aanschaf zijn de clip-on pads. Deze worden met behulp van een beugel aan de binnenzijde, over uw bestaande rupsplaat gemonteerd. De uitgehaalde vormen vallen vervolgens tussen de rupsplaatkammen.

Aan de andere zijde van de stalen rupsplaat bevestigt u de clip-on pad door een opschroefbeugel vast te schroeven. Heeft u een opdracht waar geen rubberen opleg voor benodigd is, haalt u ze er even van af.

Optimaal voor intensief gebruik zijn de clip-on pads niet. Clip- on pads gaan wel eens los zitten omdat:

  • De bouten te vast aangedraaid waren of los zijn gekomen
  • De stalen rupsplaten waar ze over geplaatst zijn, op voorhand niet helemaal gezuiverd zijn
  • De rupsplaatkammen waren al te ver gesleten toen de pads werden gemonteerd
  • Er was te weinig tijd om ze ervan af te halen en daardoor zijn ze er te lang op blijven liggen
  • Er zand door de zanduitsparingen van de stalen rupsplaten door weg wil, die de clip-on pads verbuigen – omdat de pads geen gat voorzien hebben daarvoor.
  • Chain-on pads (duurzaam en redelijk betaalbaar)

Bij de clip-on pads kunnen dus wat probleempjes voorkomen wanneer u ze te intensief gebruikt dan waarvoor ze bedoeld zijn. U kunt er dan beter voor kiezen om chain-on pads te monteren. Deze rubberpads monteert u direct op de kettingen. De bestaande stalen rupsplaten legt u in het schap en monteert u weer terug als de machine vervangen wordt of als het niet meer nodig is om de machine op rubber te laten lopen… Of u ruilt ze in bij uw leverancier.

3. Slijtvaste rubberen platen

Heeft u continu rubberopleg nodig, dan kiest u beter voor een bredere plaat, die minder snel slijt:

  • Bolt-on pads

Als u optimale stabiliteit wilt combineren met rubberen opleg, dan kiest u voor de beste kwaliteit: de bolt-on pad. Uw rupsplaten worden voorzien van 4 boutgaten op de hoeken. Daarop wordt de rubberen bolt-on pad geschroefd. De uitsparingen dienen precies tussen de kammen te passen van de rupsplaten om de krachten op de bouten te reduceren. Bolt-on pads zijn voor bepaalde machines breder te verkrijgen dan de toehorende chain-on pads.

  • Polyurethaan rupsplaten

Frees en asfalteermachines zijn uitgevoerd met pads van rubber of van polyurethaan. Polyurethaan is een vastere grondstof dan rubber en is beter bestand tegen slijtage door wrijving. Ze gaan langer mee op poreuze ondergronden dan rubber pads, maar leveren in op grip. Rubber of polyurethaan wordt meestal al door de machinefabrikant gekozen.

Twijfelt u nog over de keuzes die er beschreven zijn? Er bestaan nog vele andere oplossingen, Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met u mee!

Vind hier uw rijwerk onderdelen!

Zoek