3 tips om de levensduur van uw rijwerk te… | Verhoeven Rijwerk
Verhoeven stalen rijwerk

3 tips om de levensduur van uw rijwerk te verlengen

Wist u dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerkkosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs), direct na de diesel, de manuren en het algemene onderhoud. Op een tweetal van deze kosten heeft u niet of nauwelijks invloed: het onderhoud en de manuren. Maar deze kosten zijn toch echt noodzakelijk om uw machine te gebruiken en inzetbaar te houden.

Bij brandstof en rijwerkkosten ligt dit even iets anders, op de brandstof kunt u zeker besparen door niet altijd in het hoogste toerental te werken. Zeker aan te bevelen is om een automatische motor stop in te bouwen, dit voorkomt veel stationair draaien. Ook de keuze van de graafbak en of u wel of geen tanden aan deze graafbak bevestigd: het zijn allemaal zaken die invloed hebben op het brandstofverbruik.

De levensduur (en dus de kosten) van rijwerk managen

Levensduur rijwerk

De invloed op de levensduur van uw machine begint al bij de aanschaf ervan. Op de kosten en dus de levensduur van het rijwerk heeft u als machine eigenaar of machinist zeker invloed. Bijvoorbeeld bij de keuze van de breedte van de platen. Deze keuze moet u maken naar aanleiding van de werkzaamheden die u met de machine gaat doen.

Gaat u met de machine in de sloop werken? Dan zijn platen van een 600 mm vaak breed genoeg. Werkt u juist op erg drassige grond? Dan zal een keuze richting de 900 mm platen verstandig zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort machine dat u inzet, de bodem gesteldheid en het tonnage van de machine.

In de omgang met de machine kan de machinist ook op een aantal zaken letten, waardoor het rijwerk zoveel mogelijk gespaard blijft:

Tip 1: Blokkeer de tweede rijsnelheid

In de periode dat ik bij diverse importeurs werkte, heb ik de klanten vaak het advies gegeven om de tweede snelheid van het rijwerk te blokkeren. Ik durf gerust te stellen dat rijden in de hoogste versnelling voor rijwerk én machine killing is.

Als u snel met een rupsmachine rijdt begint de ketting te slaan op de rollen en de andere delen. Ik heb meegemaakt dat er stukken metaal uit de ketting en de sprockets werden geslagen. Eveneens krijgen andere delen, zoals de draaikrans en de giek delen, door het gehobbel het behoorlijk te verduren.

Tip 2: Niet rijden met zware lasten

De rupsen bij een graafmachine zijn ervoor om de machine te verplaatsen, niet om zeer zware lasten te dragen. De machine kunt u beter niet inzetten om riool buizen aan te voeren over afstanden langer dan 50 meter, of om van het terrein te komen voor een kop koffie of om te tanken.

Rijwerk machine


Tip 3: Let op de rijrichting van de machine

In het rijwerk zit een sprocket en een voorwiel. Een voorwiel heeft niet voor niets zijn naam, deze dient namelijk echt zoveel mogelijk vooraan in de rijrichting te staan. Als dit wiel vooraan staat wordt de ketting strakgetrokken onder de machine. De ketting heeft dan niet steeds de neiging om tussen het sprocket en de onderrol omhoog te komen.

Over het voorwiel rijden geeft niet alleen een rustigere loop, maar bespaart u ook behoorlijk wat slijtage.

7 tips om je slijtage te beperken

We kunnen concluderen dat de machinist de meeste invloed heeft op de slijtage van het rijwerk. Hieronder vindt u 7 tips waar u als machinist op kan letten om zo de slijtage tot een minimum te beperken:

  • De rijsnelheid: u bent niet op de vlucht, u bent aan het werk.
  • De afstanden die u rijdt: niet rijden om koffie te gaan drinken of om te tanken.
  • Niet rijden met zware lasten: bijv. plaatsen van zware riool kolken.
  • Rijrichting: probeer altijd met het voorwiel aan de voorzijde te rijden.
  • Let op de ondergrond waar u staat: niet tot aan de bovenwagen in de blubber.
  • Af en toe het rijwerk lossen: even aan een zijde omhoog laten draaien.
  • Niet draaien op de plek: maak liever rijdend uw draai.
Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Anne Schipper

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Regio: Nederland Oost

Vind hier uw rijwerk onderdelen!

Zoek
Vema Track rubbertracks uit voorraad leverbaar
Een rubbertrack; iedereen kent het wel – dat zwarte rubberen ding dat bij mini- en midigravers om het rijwerk loopt. Echter, de ene rubbertrack is de andere niet. Zo is er voor elke toepassing wel een ander type rubbertrack; AT, AVT, shortpitch, longpitch,… We zeggen dan wel “rubberen” rups, maar...
Jobangebot Raupen Technik
Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe u de straat beschadigd bij het kort draaien. U kan uw rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er...
Verhoeven 230219 0893
Bij Verhoeven bent u aan het juiste adres om uw rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet u precies in welke staat het rijwerk van uw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan herkent...
Levensduur rijwerk
Wist u dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerkkosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene...
Sluiting reparatie van de ketting
Wist u dat er met het inslaan van de eindpen in de ketting van het rijwerk met regelmaat ernstige ongelukken gebeuren? Sommigen gebruiken zelfs een hamer als gereedschap om de ketting te sluiten. Het belangrijkste dat ik u kan adviseren is de hoogste prioriteit te geven aan veiligheid. Het...
Rubbertrack
Iedereen kent het, uw rubbertrack is gescheurd en u moet hem vervangen. Maar waar doet u goed aan? Allereerst kijkt u naar de sprockets, deze zijn nog niet spits en u denkt dat de sprockets nog wel even meegaan met de nieuwe rubbertracks. U bestelt een setje tracks en na een veel te korte periode...
1 2 3
Pagina 3 van 3