Verhoeven Rijwerk | Blog | Levensduur rijwerk verlengen? Volg deze…

Topmerken Berco en Vematrack

Scherpe prijzen

Gratis rijwerkinspectie

Levensduur rijwerk verlengen? Volg deze tips op!

Wist u dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerk-kosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene onderhoud. Op een tweetal van deze kosten heeft u niet of nauwelijks invloed: het onderhoud en de manuren. Maar deze kosten zijn toch echt noodzakelijk om uw machine te gebruiken en inzetbaar te houden.

Bij brandstof en rijwerk-kosten ligt dit even iets anders, op de brandstof kunt u zeker besparen door niet altijd in het hoogste toerental te werken. Zeker aan te bevelen is om een automatische motor stop in te bouwen, dit voorkomt veel stationair draaien. Ook de keuze van de graafbak en of u wel of geen tanden aan deze graafbak bevestigd: het zijn allemaal zaken die invloed hebben op het brandstofverbruik.

Kosten & levensduur van rijwerk managen

Levensduur rijwerk

Op de kosten en dus de levensduur van het rijwerk heeft u als machine eigenaar en/of machinist zeker invloed. Dat begint al bij aanschaf van de machine. Bijvoorbeeld bij de keuze van de breedte van de platen. Deze keuze moet u maken door rekening te houden met de werkzaamheden die u met de machine gaat doen. Gaat u met de machine in de sloop werken? Dan zijn platen van een 600 mm vaak breed genoeg. Werkt u juist op erg drassige grond? Dan zal een keuze richting de 900 mm platen verstandig zijn. Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort machine dat u inzet, de bodem gesteldheid en het tonnage van de machine.

In de omgang met de machine kan de machinist ook op een aantal zaken letten, waardoor het rijwerk zoveel mogelijk gespaard blijft:

Blokkeer de tweede rijsnelheid

In de periode dat ik bij diverse importeurs werkte, heb ik de klanten vaak het advies gegeven om de tweede snelheid van het rijwerk te blokkeren. Ik durf gerust te stellen dat rijden in de hoogste versnelling voor rijwerk én machine killing is. Als u met een rupsmachine hard rijdt begint de ketting te slaan op de rollen en de andere delen. Ik heb meegemaakt dat er stukken metaal uit de ketting en de sprockets werden geslagen. Eveneens krijgen andere delen, zoals de draaikrans en de giek delen, door het gehobbel het behoorlijk te verduren.

Niet rijden met zware lasten

De rupsen bij een graafmachine zijn ervoor om de machine te verplaatsen, niet om zeer zware lasten te verslepen. De machine kunt u beter niet inzetten om riool buizen aan te voeren over afstanden van meer als 50 meter. Of om van het terrein te komen voor de koffie of om te tanken.

Levensduur rijwerk

Let op de rijrichting van de machine

In het rijwerk zit een sprocket en een voorwiel, een voorwiel heet niet voor niets zo, deze behoort echt zoveel mogelijk vooraan in de rijrichting te staan. Als dit wiel vooraan staat wordt de ketting strak getrokken onder de machine. De ketting heeft dan niet steeds de neiging om tussen de sprocket en de onder rol omhoog te komen. Het over het voorwiel rijden geeft niet allen een rustigere loop maar bespaart u ook behoorlijk wat slijtage.

Checklist om slijtage te beperken

We kunnen concluderen dat de machinist de meeste invloed heeft op de slijtage van het rijwerk. Hieronder vindt u een kleine checklist met zaken waar u als machinist op kan letten om zo de slijtage tot een minimum te beperken:

  • De rijsnelheid: u bent niet op de vlucht, u bent aan het werk.
  • De afstanden die u rijdt: niet rijden om koffie te gaan drinken of om te tanken.
  • Niet rijden met zware lasten: bijv. plaatsen van zware riool kolken.
  • Rijrichting: probeer altijd met het voorwiel aan de voorzijde te rijden.
  • Let op de ondergrond waar u staat: niet tot aan de bovenwagen in de blubber.
  • Af en toe het rijwerk lossen: even aan een zijde omhoog laten draaien.
  • Niet draaien op de plek: maak liever rijdend uw draai.
Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Anne Schipper

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Regio: Nederland Oost

Op zoek naar een onderdeel voor uw rijwerk?

Zoek
Levensduur rijwerk
Wist u dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerk-kosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene...
Sluiting reparatie van de ketting
Wist u dat er met het inslaan van de eind pen met regelmaat ernstige ongelukken gebeuren? Menigeen gebruikt zelfs een hamer als gereedschap om de ketting te sluiten. Het belangrijkste dat ik u kan adviseren is de hoogste prioriteit te geven aan veiligheid. Het materiaal van de eindpen is nagenoeg...
Jobangebot Raupen Technik
Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe u de straat beschadigd bij het kort draaien. U kan uw rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er...
Verhoeven 230219 0677
Het goed onderhouden van de onderwagen is essentieel voor de levensduur van uw bulldozer of graafmachine. Afhankelijk van de gebruiksintensiteit is het belangrijk om het rijwerk ongeveer iedere vijf jaar te reviseren. In principe geldt het advies om vooraf een rijwerkinspectie uit te laten voeren...
Verhoeven 230219 0893
Bij Verhoeven bent u aan het juiste adres om uw rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet u precies in welke staat het rijwerk van uw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan herkent...
Vema Track rubbertracks uit voorraad leverbaar
Een rubbertrack; iedereen kent het wel – dat zwarte rubberen ding dat bij mini- en midigravers om het rijwerk loopt. Echter, de ene rubbertrack is de andere niet. Zo is er voor elke toepassing wel een ander type rubbertrack; AT, AVT, shortpitch, longpitch,… We zeggen dan wel “rubberen” rups, maar...
Verhoeven 240619 6509
“Waar ga ik naartoe als ik rijwerk onderdelen nodig heb?” “kan ik mijn rijwerk daar ook laten monteren?” “Is het mogelijk om de aandrijving, onderhoud of reparatie ook te laten uitvoeren terwijl ik mijn rijwerk laat reviseren?” “Mijn snelwissel heeft speling, lassen jullie de asstompen op terwijl...
Rubbertrack
Iedereen kent het, uw rubbertrack is gescheurd en u moet hem vervangen. Maar waar doet u goed aan? Allereerst kijkt u naar de sprockets, deze zijn nog niet spits en u denkt dat de sprockets nog wel even meegaan met de nieuwe rubbertracks. U bestelt een setje tracks en na een veel te korte periode...