Scherpe prijzen
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van uw machine. Nadat u de eerste twee velden heeft ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde u dient in te vullen is afhankelijk van uw merk en type machine.
Tip: weet u niet precies wat u moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op uw machine. Hierop staan alle waarden die u in kunt vullen. U vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van uw machine.
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vindt u terug in het onderdelenboek van uw machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kunt u enkel zoeken naar rubbertracks. U kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar u naar op zoek bent. U vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van uw oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vindt u de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kunt u de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kunt u opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
U kunt deze afstand goed meten als u uw onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kunt u aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Om de juiste rubbertrack voor u te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we u uit hoe u weet wat u nodig heeft:
Check of u een railtype rubbertrack nodig heeft. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heeft u railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar u dit kunt zien. Heeft u geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als u geen railtype track nodig hebt, heeft u een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket - specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kunt u opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan uw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Wanneer u de rijwerk onderdelen van uw graafmachine vervangt is het vaak gissen naar de juiste spanning van de rubbertracks of kettingen. Het is belangrijk om de juiste spanning aan te houden, omdat dit de levensduur van uw rupsonderstel en de machine sterk bevordert. Uw onderstel gaat een stuk langer mee als u vanaf de aanschaf de juiste spanning hanteert.
In principe is er maar één leidraad voor de spanning van uw tracks: de gebruikershandleiding van de machine. Hierin staat de spanning die de fabrikant voorschrijft, en ook de wijze waarop deze gemeten moet worden. Hieronder geven we u een voorbeeld uit de gebruikershandleiding van graafmachine merk Takeuchi. Wellicht dat er voor andere soort machines dus een andere werkwijze is.
De spanning die op de rubbertracks of kettingen wordt gezet is in te stellen met de spanunit. De positie van het voorwiel ten opzichte van het frame stelt u af door vet in de vetspanner te pompen. Dit doet u door vet in de spanunit te pompen met een vetpomp via de vetspannippel.
Deze is meestal te vinden bij het inspectieluikje. De stang die uit de behuizing van de vetspanner komt zorgt ervoor dat het voorwiel gepositioneerd wordt om de juiste spanning op de rubbertracks of kettingen te zetten.
Lopen de tracks of kettingen te gespannen, of moet u de tracks of kettingen van de onderwagen halen? Dan kunt u de spannippel losdraaien om spanning uit de vetspanner vrij te laten en het voorwiel verder naar binnen te halen.
Let op: draai de vetspannippel langzaam los en zeker niet te ver, want er staat veel druk op de spanner.
Voordat u een machine gaat gebruiken is het goed om de spanning van uw kettingen of rubbertracks te controleren. Machinisten die hun machine goed kennen voelen al of de spanning goed is als de op de kettingen of rubbertracks gaan staan om de cabine in te stappen. Zakken de kettingen of rubbertracks ver door? Dan kan het zijn dat de spanning van de spanunit niet goed is ingesteld.
Als u de spanning van u rubbertracks of kettingen wilt controleren moet u de machine opbokken of opduwen zodat deze vrij kan ronddraaien. Nadat u dit heeft gedaan, laat u de tracks of kettingen nog even in de vooruitrijrichting draaien. Het voorwiel komt hierdoor namelijk zo ver mogelijk naar voren, waardoor de spanunit is zo spanningsvrij mogelijk is.
De tracks zullen gaan doorhangen. U dient te meten hoe ver de tracks of kettingen doorhangen. De afstand kunt u meten door onderstaand voorbeeld, of zoals de fabrikant het omschrijft in de gebruikershandleiding.
De afstand van het doorhangen is afhankelijk van het soort rupsonderstel van de machine. Een rubbertrack is namelijk lichter dan een onderstel met stalen rupsplaten. Let wel op: de onderwagen moet opgedrukt blijven tijdens het meten.
De bouw van de onderwagen en de verschillende types onderrollen geven een maat aan die hieronder omschreven wordt als A (bij rubbertracks) en B (bij kettingen met rupsplaten).
De lengte van de rubbertrack, het gewicht van de machine en de bouw van de onderwagen bepaalt hoe ver de track mag doorhangen om perfect onder de onderwagen te draaien. Deze berekening vindt u terug in de gebruikershandleiding.
De juiste spanning voor uw rubbertracks is te vinden in de gebruikershandleiding van de fabrikant van uw machinemerk. Het aanhouden van de juiste spanning voor uw rubbertracks heeft een positieve invloed op de levensduur van het rijwerk van uw graafmachine.
Mocht u alsnog problemen hebben na het controleren van de spanning, kan het zijn dat het aan andere rijwerk onderdelen ligt die aan vervanging toe zijn. De maatvoeringen die deze mogen hebben vindt u ook in de gebruikershandleiding. Bij twijfel kunt u ook contact opnemen met onze specialisten, wellicht kunnen wij u verder helpen.