Uw rubbertrack vervangen in 10 stappen | Verhoeven Rijwerk
Alg merk header optie 4

Uw rubbertrack vervangen in 10 stappen

Wanneer uw rubbertrack is opgerekt, het profiel is verdwenen of wanneer hij zelfs is gescheurd, is het de hoogste tijd om hem te vervangen. Wij kunnen de rubbertrack van uw machine vervangen. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen.

U kunt uw rubbertrack ook zelf vervangen. Dit is niet heel moeilijk, maar het is wel belangrijk dat het goed gedaan wordt om schade te voorkomen. Wij laten u in 10 stappen zien hoe u uw huidige rubbertrack verwijdert en hoe u uw nieuwe rubbertrack op de juiste manier monteert.

Stap 1: Goede voorbereiding

omhoog zetten rijwerk

Voordat u begint aan het vervangen van uw rubbertrack, zorgt u eerst dat uw machine op een stevige ondergrond staat. Til hem vervolgens met het blad en de giek omhoog, zo kunt u overal goed bij. Het is slim om het rijwerk goed schoon te spuiten voordat u aan de slag gaat. Gaat dit niet, omdat u in het werk staat, ga dan met de bezem rond.

Stap 2: Verwijder het inspectieluikje

inspectieluik rijwerk

Verwijder het inspectieluikje van het rijwerk, hierin zit een vetnippel die een vetcilinder afsluit. De vetcilinder zorgt er, samen met de spanunit, voor dat de rubbertrack op spanning blijft. Er is een grote kans dat er veel zand in de balk zit opgesloten. Probeer dit zoveel mogelijk te verwijderen en schroef de nippel uit de vetcilinder.

Stap 3: Voorwiel inschuiven

Het voorwiel moet worden ingeschoven om de rubbertrack te kunnen verwijderen. Het vet moet hiervoor uit de cilinder worden geperst. Dit kunt u op twee manieren doen:

  1. Ga onder op de rubbertrack staan en beweeg een aantal keer op en neer. U zou dit eventueel ook met twee personen kunnen doen. Hierdoor valt er als het goed is een grote hoop vet op het papier op de binnenzijde van de track.

  2. Lukt het niet om de spanning van de track te krijgen? Pak dan een houten balkje en leg deze tussen de track en het sprocket. Zet de rijmotor zachtjes in beweging. De balk gaat nu met het sprocket meedraaien. De vetcilinder wordt nu leeg geperst, het voorwiel wordt naar binnen geschoven en de track komt losjes op het rijwerk te liggen.

Stap 4: Track verwijderen

Laat de machine zo ver zakken dat de onderkant van de rubbertrack op de grond ligt. U kunt de track nu gemakkelijk zelf van het voorwiel afhalen. Wanneer u de rubbertrack iets schuin houdt, zal ook het sprocket er gemakkelijk vanaf schuiven.

Stap 5: Controleer uw andere rijwerk onderdelen

versleten onderdelen

De onder- en bovenrollen, voorwiel en het sprocket zijn nu goed zichtbaar. Het is nu een uitstekend moment om uw andere rijwerk onderdelen ook op slijtage, breuken of speling te controleren.

De speling voelt u met uw hand, of bijvoorbeeld met een bandenlichter. De slijtage van het voorwiel en de rollen kunt u controleren door de slijtwaarden te checken in het werkplaatshandboek. Is er teveel slijtage, vervang dan uw rijwerk onderdeel.

Als u het voorwiel goed wil controleren, is het slim om deze eerst goed schoon te spuiten. Is het voorwiel versleten? Vervang deze. Wanneer de spanunit versleten is, is het belangrijk dat u deze nooit zomaar losschroeft! De spanunit staat namelijk op veel spanning. Wanneer u deze losschroeft, kan hij losschieten en u of iemand in uw omgeving ernstig verwonden.

Bij Verhoeven Rijwerk kunt u terecht voor al uw rijwerk onderdelen. Bent u op zoek naar bovenrollen, onderrollen, een voorwiel of een sprocket? Bestel ze gemakkelijk online!

Stap 6: Uw onderdelen terug monteren

rijwerk onderdelen

Maak de binnenkant van de balk schoon voordat u alles weer monteert. Maak de vetnippel schoon en draai deze weer op de vetcilinder. Schuif eerst de vetcilinder terug en daarna het voorwiel. Controleer ook de speling tussen de balk en de vork van het voorwiel. Het is goed als er een minimale speling is. Wanneer de vork klappert in de balk, zit hij te los. U kunt dan een aantal metalen strips in de balk laten lassen.

Stap 7: Vervang ook uw sprocket

Wij raden aan om ook meteen uw sprocket te vervangen wanneer u een nieuwe rubbertrack gaat monteren. Als u dit niet doet, kunnen de inserts van uw nieuwe tracks namelijk meer en sneller gaan slijten. Daarnaast is er een grotere kans dat de tracks gaan scheuren. In de video over het bestellen van rubbertracks op onze website, vertellen we hier meer over.

Draai eerst alle bouten uit uw sprocket. De kans is groot dat de sprocket er dan vanzelf uit zal vallen. Is dit niet het geval, gebruik dan weer het houten balkje.

Controleer de afmetingen

sprocket nieuw en versleten

Bij Verhoeven Rijwerk bestelt u de juiste sprocket voor uw machine online. Wanneer u een nieuw sprocket bestelt, is het belangrijk dat u de afmetingen van het sprocket goed controleert. Het is belangrijk dat de diameter, het aantal tanden en de offset van het nieuwe sprocket gelijk is aan uw huidige sprocket. Wanneer er verschil zit in de offset, loopt de track uit het midden en kan hij van de machine gaan lopen. Dit zal schade aan de rubbertrack veroorzaken.

U kunt de offset controleren door een metalen lat te plaatsen aan de kant van het sprocket waar de rijmotor zit. Met een liniaal of rolmaat kunt u de afstand opmeten. Er mag maximaal een millimeter verschil in zitten.

Stap 8: Maak de contactvlakken van de rijmotor goed schoon

nieuw sprocket monteren

Door roest en inwerking van vuil zat het oude sprocket waarschijnlijk vast op de rijmotor. Als u het nieuwe sprocket er weer opschroeft, is er een kans dat de aansluiting niet meer precies klopt en dat de bouten op den duur loslopen.

Voordat u het sprocket gaat monteren, is het daarom van belang dat u de contactvlakken van de rijmotor goed schoonmaakt met een staalborstel of met schuurpapier. Om een perfect contactvlak te krijgen, is het ook nodig om de verflaag van het nieuwe sprocket te verwijderen.

U kunt een beetje loctite op de sprocketbouten smeren om loslopen te voorkomen. De bouten kunt u eerst met de hand aandraaien en daarna met een momentsleutel. Het juiste moment kunt u vinden in het werkplaatsboek van de machine.

Stap 9: Monteer de nieuwe rubbertrack

nieuwe rubbertrack plaatsen

U kunt nu de nieuwe rubbertrack op uw machine monteren. Het is efficiënter om dit samen met een collega te doen. Het profiel van het loopvlak moet bij het monteren in de richting van het voorwiel wijzen. Leg de rubbertrack eerst om het sprocket, daarna trekt de ander de track aan de andere kant over het voorwiel. Vervolgens tilt u de doorhangende track over de balk van de onderwagen, met bijvoorbeeld een metalen staaf.

U moet even goed passen en meten, maar uiteindelijk vallen de tanden van het sprocket precies in de bussen van de rubbertrack. Til de machine op zodat de track helemaal vrijkomt van de grond.

Stap 10: Rubbertrack op spanning brengen

rubbertrack op spanning brengen

U brengt de rubbertrack weer op spanning door vet in de vetcilinder te spuiten. Naarmate er meer vet in de cilinder komt, schuift het voorwiel naar buiten en trekt de rubbertrack zich strakker.

De juiste spanning van de rubbertrack is terug te vinden in het werkplaatshandboek van de machine. De spanning van de rubbertrack is de afstand tussen de onderkant van de balk en de binnenkant van de rubbertrack. Dit kunt u meten met een rolmaat.

Let op: de rubbertrack mag nooit te strak zitten. Dat verhoogt de kans op slijtage.

Wanneer de nieuwe rubbertrack op de juiste spanning is, zit hij er goed omheen en is de machine weer gereed om te gebruiken!

Heeft u nog vragen over het vervangen van uw rubbertrack? Neem dan gerust contact met ons op.

Vind hier uw rijwerk onderdelen!

Zoek
Verhoeven 230219 0840 min
Hoe zie je of rubbertracks van goede of slechte kwaliteit zijn? Onze productmanager Roy Meesterburrie kan daar een kort antwoord op geven: ‘Dat zie je niet. Of tracks nou van goede of van slechte kwaliteit zijn, alle rubbertracks zijn zwart, hebben een rubberen loopvlak en nokken en bussen aan de...
Woordenboek AVT nokken Vema Track
Verhoeven Rijwerk levert, naast zijn reguliere rubbertracks, voor verschillende machines ook AVT Rubbertracks. AVT staat voor Anti Vibratie Tracks. Deze rubbertracks bevatten nokken in de vorm van wybertjes, waardoor er continu contact is tussen de rollen en de nokken.
Verhoeven 230219 0741 min
Niets is zo vervelend als wanneer uw machine ineens stilvalt tijdens het werken. Schade aan het rijwerk van uw machine kan een oorzaak zijn dat uw machine stil komt te staan. U moet dan bijvoorbeeld uw rubbertracks of sprockets te vervangen. U wilt natuurlijk dat de onderdelen van uw rijwerk zo...
Levensduur rijwerk
Wist u dat de rijrichting van een graafmachine een behoorlijke invloed heeft op de levensduur van het rijwerk? In het totale kostenplaatje van een graafmachine komen de rijwerkkosten op de vierde plaats (bij kostenberekening van de uur prijs). Direct na de diesel, de manuren en het algemene...
1
Bent u op zoek naar een rijwerk onderdeel, maar kunt u deze niet vinden? In deze blog wordt uitgelegd hoe u snel de juiste rijwerk onderdelen kunt vinden via de 3 zoekmethoden die beschikbaar zijn in de Verhoeven Rijwerk shop: Merk & Type, OEM-nummer en afmetingen van de rubbertrack.
Sluiting reparatie van de ketting
Wist u dat er met het inslaan van de eind pen met regelmaat ernstige ongelukken gebeuren? Menigeen gebruikt zelfs een hamer als gereedschap om de ketting te sluiten. Het belangrijkste dat ik u kan adviseren is de hoogste prioriteit te geven aan veiligheid. Het materiaal van de eindpen is nagenoeg...
Jobangebot Raupen Technik
Ergerlijk, lossen in een drukke straat met de andere weggebruikers die erop toe kijken hoe u de straat beschadigd bij het kort draaien. U kan uw rupsplaten voorzien van rubber of polyurethaan blokken die deze beschadiging aan het wegdek voorkomen. Maar voor verschillende toepassingen zijn er...
Verhoeven 230219 0677
Het goed onderhouden van de onderwagen is essentieel voor de levensduur van uw bulldozer of graafmachine. Afhankelijk van de gebruiksintensiteit is het belangrijk om het rijwerk ongeveer iedere vijf jaar te reviseren. In principe geldt het advies om vooraf een rijwerkinspectie uit te laten voeren...
1 2
Pagina 1 van 2