Scherpe prijzen
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van uw machine. Nadat u de eerste twee velden heeft ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde u dient in te vullen is afhankelijk van uw merk en type machine.
Tip: weet u niet precies wat u moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op uw machine. Hierop staan alle waarden die u in kunt vullen. U vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van uw machine.
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vindt u terug in het onderdelenboek van uw machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kunt u enkel zoeken naar rubbertracks. U kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar u naar op zoek bent. U vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van uw oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vindt u de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kunt u de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kunt u opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
U kunt deze afstand goed meten als u uw onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kunt u aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Om de juiste rubbertrack voor u te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we u uit hoe u weet wat u nodig heeft:
Check of u een railtype rubbertrack nodig heeft. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heeft u railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar u dit kunt zien. Heeft u geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als u geen railtype track nodig hebt, heeft u een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket - specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kunt u opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan uw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Scherpe prijzen
Wanneer uw rubbertrack is opgerekt, het profiel is verdwenen of wanneer hij zelfs is gescheurd, is het de hoogste tijd om hem te vervangen. Wij kunnen de rubbertrack van uw (graaf)machine vervangen. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen.
U kunt uw rubbertrack ook zelf vervangen. Dit is niet heel moeilijk, maar het is wel belangrijk dat het goed gedaan wordt om schade te voorkomen. Wij laten u in 10 stappen zien hoe u uw huidige rubbertrack verwijdert en hoe u uw nieuwe rubbertrack op de juiste manier monteert.
Voordat u begint aan het vervangen van uw rubbertrack, zorgt u eerst dat uw machine op een stevige ondergrond staat. Til hem vervolgens met het blad en de giek omhoog, zo kunt u overal goed bij. Het is slim om het rijwerk goed schoon te spuiten voordat u aan de slag gaat. Gaat dit niet, omdat u in het werk staat, ga dan met de bezem rond.
Verwijder het inspectieluikje van het rijwerk, hierin zit een vetnippel die een vetcilinder afsluit. De vetcilinder zorgt er, samen met de spanunit, voor dat de rubbertrack op spanning blijft. Er is een grote kans dat er veel zand in de balk zit opgesloten. Probeer dit zoveel mogelijk te verwijderen en schroef de nippel uit de vetcilinder.
Het voorwiel moet worden ingeschoven om de rubbertrack te kunnen verwijderen. Het vet moet hiervoor uit de cilinder worden geperst. Dit kunt u op twee manieren doen:
Laat de machine zo ver zakken dat de onderkant van de rubbertrack op de grond ligt. U kunt de track nu gemakkelijk zelf van het voorwiel afhalen. Wanneer u de rubbertrack iets schuin houdt, zal ook het sprocket er gemakkelijk vanaf schuiven.
De onder- en bovenrollen, voorwiel en het sprocket zijn nu goed zichtbaar. Het is nu een uitstekend moment om uw andere rijwerk onderdelen ook op slijtage, breuken of speling te controleren.
De speling voelt u met uw hand, of bijvoorbeeld met een bandenlichter. De slijtage van het voorwiel en de rollen kunt u controleren door de slijtwaarden te checken in het werkplaatshandboek. Is er teveel slijtage, vervang dan uw rijwerk onderdeel.
Als u het voorwiel goed wil controleren, is het slim om deze eerst goed schoon te spuiten. Is het voorwiel versleten? Vervang deze. Wanneer de spanunit versleten is, is het belangrijk dat u deze nooit zomaar losschroeft! De spanunit staat namelijk op veel spanning. Wanneer u deze losschroeft, kan hij losschieten en u of iemand in uw omgeving ernstig verwonden.
Bij Verhoeven Rijwerk kunt u terecht voor al uw rijwerk onderdelen. Bent u op zoek naar bovenrollen, onderrollen, een voorwiel of een sprocket? Bestel ze gemakkelijk online!
Maak de binnenkant van de balk schoon voordat u alles weer monteert. Maak de vetnippel schoon en draai deze weer op de vetcilinder. Schuif eerst de vetcilinder terug en daarna het voorwiel.
Controleer ook de speling tussen de balk en de vork van het voorwiel. Het is goed als er een minimale speling is. Wanneer de vork klappert in de balk, zit hij te los. U kunt dan een aantal metalen strips in de balk laten lassen.
Wij raden aan om ook meteen uw sprocket te vervangen wanneer u een nieuwe rubbertrack gaat monteren. Als u dit niet doet, kunnen de inserts van uw nieuwe tracks namelijk meer en sneller gaan slijten. Daarnaast is er een grotere kans dat de tracks gaan scheuren. In de video over het bestellen van rubbertracks op onze website, vertellen we hier meer over.
Draai eerst alle bouten uit uw sprocket. De kans is groot dat de sprocket er dan vanzelf uit zal vallen. Is dit niet het geval, gebruik dan weer het houten balkje.
Bij Verhoeven Rijwerk bestelt u de juiste sprocket voor uw graafmachine online. Wanneer u een nieuw sprocket bestelt, is het belangrijk dat u de afmetingen van het sprocket goed controleert. Het is belangrijk dat de diameter, het aantal tanden en de offset van het nieuwe sprocket gelijk is aan uw huidige sprocket. Wanneer er verschil zit in de offset, loopt de track uit het midden en kan hij van de graafmachine gaan lopen. Dit zal schade aan de rubbertrack veroorzaken.
U kunt de offset controleren door een metalen lat te plaatsen aan de kant van het sprocket waar de rijmotor zit. Met een liniaal of rolmaat kunt u de afstand opmeten. Er mag maximaal een millimeter verschil in zitten.
Door roest en inwerking van vuil zat het oude sprocket waarschijnlijk vast op de rijmotor. Als u het nieuwe sprocket er weer opschroeft, is er een kans dat de aansluiting niet meer precies klopt en dat de bouten op den duur loslopen.
Voordat u het sprocket gaat monteren, is het daarom van belang dat u de contactvlakken van de rijmotor goed schoonmaakt met een staalborstel of met schuurpapier. Om een perfect contactvlak te krijgen, is het ook nodig om de verflaag van het nieuwe sprocket te verwijderen.
U kunt een beetje loctite op de sprocketbouten smeren om loslopen te voorkomen. De bouten kunt u eerst met de hand aandraaien en daarna met een momentsleutel. Het juiste moment kunt u vinden in het werkplaatsboek van de machine.
U kunt nu de nieuwe rubbertrack op uw machine monteren. Het is efficiënter om dit samen met een collega te doen. Het profiel van het loopvlak moet bij het monteren in de richting van het voorwiel wijzen.
Leg de rubbertrack eerst om het sprocket, daarna trekt de ander de track aan de andere kant over het voorwiel. Vervolgens tilt u de doorhangende track over de balk van de onderwagen, met bijvoorbeeld een metalen staaf.
U moet even goed passen en meten, maar uiteindelijk vallen de tanden van het sprocket precies in de bussen van de rubbertrack. Til de machine op zodat de track helemaal vrijkomt van de grond.
U brengt de rubbertrack weer op spanning door vet in de vetcilinder te spuiten. Naarmate er meer vet in de cilinder komt, schuift het voorwiel naar buiten en trekt de rubbertrack zich strakker.
De juiste spanning van de rubbertrack is terug te vinden in het werkplaatshandboek van de machine. De spanning van de rubbertrack is de afstand tussen de onderkant van de balk en de binnenkant van de rubbertrack. Dit kunt u meten met een rolmaat.
Let op: de rubbertrack mag nooit te strak zitten. Dat verhoogt de kans op slijtage.
Wanneer de nieuwe rubbertrack op de juiste spanning is, zit hij er goed omheen en is de machine weer gereed om te gebruiken!
Heeft u nog vragen over het vervangen van uw rubbertrack? Neem dan gerust contact met ons op.