Uw rubbertrack vervangen in 10 stappen | Verhoeven Rijwerk
Alg merk header optie 4

Uw rubbertrack vervangen in 10 stappen

Wanneer uw rubbertrack is opgerekt, het profiel is verdwenen of wanneer hij zelfs is gescheurd, is het de hoogste tijd om hem te vervangen. Wij kunnen de rubbertrack van uw (graaf)machine vervangen. Neem contact met ons op om een afspraak in te plannen.

U kunt uw rubbertrack ook zelf vervangen. Dit is niet heel moeilijk, maar het is wel belangrijk dat het goed gedaan wordt om schade te voorkomen. Wij laten u in 10 stappen zien hoe u uw huidige rubbertrack verwijdert en hoe u uw nieuwe rubbertrack op de juiste manier monteert.

Stap 1: Goede voorbereiding

omhoog zetten rijwerk

Voordat u begint aan het vervangen van uw rubbertrack, zorgt u eerst dat uw machine op een stevige ondergrond staat. Til hem vervolgens met het blad en de giek omhoog, zo kunt u overal goed bij. Het is slim om het rijwerk goed schoon te spuiten voordat u aan de slag gaat. Gaat dit niet, omdat u in het werk staat, ga dan met de bezem rond.

Stap 2: Verwijder het inspectieluikje

inspectieluik rijwerk

Verwijder het inspectieluikje van het rijwerk, hierin zit een vetnippel die een vetcilinder afsluit. De vetcilinder zorgt er, samen met de spanunit, voor dat de rubbertrack op spanning blijft. Er is een grote kans dat er veel zand in de balk zit opgesloten. Probeer dit zoveel mogelijk te verwijderen en schroef de nippel uit de vetcilinder.

Stap 3: Voorwiel inschuiven

Het voorwiel moet worden ingeschoven om de rubbertrack te kunnen verwijderen. Het vet moet hiervoor uit de cilinder worden geperst. Dit kunt u op twee manieren doen:

  1. Ga onder op de rubbertrack staan en beweeg een aantal keer op en neer. U zou dit eventueel ook met twee personen kunnen doen. Hierdoor valt er als het goed is een grote hoop vet op het papier op de binnenzijde van de track.

  2. Lukt het niet om de spanning van de track te krijgen? Pak dan een houten balkje en leg deze tussen de track en het sprocket. Zet de rijmotor zachtjes in beweging. De balk gaat nu met het sprocket meedraaien. De vetcilinder wordt nu leeg geperst, het voorwiel wordt naar binnen geschoven en de track komt losjes op het rijwerk te liggen.

Stap 4: Track verwijderen

Laat de machine zo ver zakken dat de onderkant van de rubbertrack op de grond ligt. U kunt de track nu gemakkelijk zelf van het voorwiel afhalen. Wanneer u de rubbertrack iets schuin houdt, zal ook het sprocket er gemakkelijk vanaf schuiven.

Stap 5: Controleer uw andere rijwerk onderdelen

versleten onderdelen

De onder- en bovenrollen, voorwiel en het sprocket zijn nu goed zichtbaar. Het is nu een uitstekend moment om uw andere rijwerk onderdelen ook op slijtage, breuken of speling te controleren.

De speling voelt u met uw hand, of bijvoorbeeld met een bandenlichter. De slijtage van het voorwiel en de rollen kunt u controleren door de slijtwaarden te checken in het werkplaatshandboek. Is er teveel slijtage, vervang dan uw rijwerk onderdeel.

Als u het voorwiel goed wil controleren, is het slim om deze eerst goed schoon te spuiten. Is het voorwiel versleten? Vervang deze. Wanneer de spanunit versleten is, is het belangrijk dat u deze nooit zomaar losschroeft! De spanunit staat namelijk op veel spanning. Wanneer u deze losschroeft, kan hij losschieten en u of iemand in uw omgeving ernstig verwonden.

Bij Verhoeven Rijwerk kunt u terecht voor al uw rijwerk onderdelen. Bent u op zoek naar bovenrollen, onderrollen, een voorwiel of een sprocket? Bestel ze gemakkelijk online!

Stap 6: Uw onderdelen terug monteren

rijwerk onderdelen

Maak de binnenkant van de balk schoon voordat u alles weer monteert. Maak de vetnippel schoon en draai deze weer op de vetcilinder. Schuif eerst de vetcilinder terug en daarna het voorwiel.

Controleer ook de speling tussen de balk en de vork van het voorwiel. Het is goed als er een minimale speling is. Wanneer de vork klappert in de balk, zit hij te los. U kunt dan een aantal metalen strips in de balk laten lassen.

Stap 7: Vervang ook uw sprocket

Wij raden aan om ook meteen uw sprocket te vervangen wanneer u een nieuwe rubbertrack gaat monteren. Als u dit niet doet, kunnen de inserts van uw nieuwe tracks namelijk meer en sneller gaan slijten. Daarnaast is er een grotere kans dat de tracks gaan scheuren. In de video over het bestellen van rubbertracks op onze website, vertellen we hier meer over.

Draai eerst alle bouten uit uw sprocket. De kans is groot dat de sprocket er dan vanzelf uit zal vallen. Is dit niet het geval, gebruik dan weer het houten balkje.

Controleer de afmetingen

sprocket nieuw en versleten

Bij Verhoeven Rijwerk bestelt u de juiste sprocket voor uw graafmachine online. Wanneer u een nieuw sprocket bestelt, is het belangrijk dat u de afmetingen van het sprocket goed controleert. Het is belangrijk dat de diameter, het aantal tanden en de offset van het nieuwe sprocket gelijk is aan uw huidige sprocket. Wanneer er verschil zit in de offset, loopt de track uit het midden en kan hij van de graafmachine gaan lopen. Dit zal schade aan de rubbertrack veroorzaken.

U kunt de offset controleren door een metalen lat te plaatsen aan de kant van het sprocket waar de rijmotor zit. Met een liniaal of rolmaat kunt u de afstand opmeten. Er mag maximaal een millimeter verschil in zitten.

Stap 8: Maak de contactvlakken van de rijmotor goed schoon

nieuw sprocket monteren

Door roest en inwerking van vuil zat het oude sprocket waarschijnlijk vast op de rijmotor. Als u het nieuwe sprocket er weer opschroeft, is er een kans dat de aansluiting niet meer precies klopt en dat de bouten op den duur loslopen.

Voordat u het sprocket gaat monteren, is het daarom van belang dat u de contactvlakken van de rijmotor goed schoonmaakt met een staalborstel of met schuurpapier. Om een perfect contactvlak te krijgen, is het ook nodig om de verflaag van het nieuwe sprocket te verwijderen.

U kunt een beetje loctite op de sprocketbouten smeren om loslopen te voorkomen. De bouten kunt u eerst met de hand aandraaien en daarna met een momentsleutel. Het juiste moment kunt u vinden in het werkplaatsboek van de machine.

Stap 9: Monteer de nieuwe rubbertrack

nieuwe rubbertrack plaatsen

U kunt nu de nieuwe rubbertrack op uw machine monteren. Het is efficiënter om dit samen met een collega te doen. Het profiel van het loopvlak moet bij het monteren in de richting van het voorwiel wijzen.

Leg de rubbertrack eerst om het sprocket, daarna trekt de ander de track aan de andere kant over het voorwiel. Vervolgens tilt u de doorhangende track over de balk van de onderwagen, met bijvoorbeeld een metalen staaf.

U moet even goed passen en meten, maar uiteindelijk vallen de tanden van het sprocket precies in de bussen van de rubbertrack. Til de machine op zodat de track helemaal vrijkomt van de grond.

Stap 10: Rubbertrack op spanning brengen

rubbertrack op spanning brengen

U brengt de rubbertrack weer op spanning door vet in de vetcilinder te spuiten. Naarmate er meer vet in de cilinder komt, schuift het voorwiel naar buiten en trekt de rubbertrack zich strakker.

De juiste spanning van de rubbertrack is terug te vinden in het werkplaatshandboek van de machine. De spanning van de rubbertrack is de afstand tussen de onderkant van de balk en de binnenkant van de rubbertrack. Dit kunt u meten met een rolmaat.

Let op: de rubbertrack mag nooit te strak zitten. Dat verhoogt de kans op slijtage.

Wanneer de nieuwe rubbertrack op de juiste spanning is, zit hij er goed omheen en is de machine weer gereed om te gebruiken!

Heeft u nog vragen over het vervangen van uw rubbertrack? Neem dan gerust contact met ons op.

Vind hier uw rijwerk onderdelen!

Zoek
Blog Onderhoud tracks correct 3 0
Voor het werken op verschillende soorten terreinen, is het handig om gebruik te maken van een minigraver. Hoe kunt u ervoor zorgen dat de rupsbanden in optimale staat blijven en hoe een rupsband vervangen wordt?
Breedte rubbertrack opmeten min
Zijn de rubbertracks van je machine versleten en wil je deze vervangen? Dan is het belangrijk dat je de juiste maat rubbertracks bestelt, anders bestaat er een kans dat je nieuwe tracks niet om je onderstel passen. Via de zoekbalk bovenaan de pagina kun je op zoek gaan naar de juiste tracks voor je...
Rijwerkcheck afbeelding 2 min
Als eigenaar van een graafmachine of een andere machine, weet u dat het rijwerk van uw machine een van de belangrijkste onderdelen is. Het is de basis van uw machine en zorgt ervoor dat u veilig en efficiënt kunt werken. Door het vele gebruik van uw machine gaan uw rijwerk onderdelen op den duur...
Vematrack compleet rijwerk mini graafmachine inzet
De levensduur van een rubbertrack is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de track, hoe vaak het wordt gebruikt, op welke ondergrond het wordt gebruikt en hoe zorgvuldig het wordt onderhouden. Om de levensduur van uw rubbertracks te verlengen, is het belangrijk om...
Rubbertrack
Wanneer u uw rijwerk onderdelen vervangt is het vaak gissen naar de juiste spanning van de rubbertracks of kettingen. Het is belangrijk om de juiste spanning aan te houden, omdat dit de levensduur van uw rupsonderstel sterk bevordert. Uw onderstel gaat een stuk langer mee als u vanaf de aanschaf de...
Rubberpads e1574669573344
Kleine machines met rupsonderstel hebben vaak een onderstel met rubbertracks. Bij grotere machines worden stalen kettingen gebruikt. Hier kunnen rubberpads op worden gemonteerd. Verhoeven Rijwerk heeft verschillende soorten rubberpads die op een ketting of rupsplaten gemonteerd kunnen worden....
Rubbertrack
Wist je dat wij bij Verhoeven Rijwerk meerdere soorten rubbertracks in ons assortiment hebben zitten? Zo hebben wij AVT, shortpitch en longpitch rubbertracks. Wat zo bijzonder is aan onze Anti Vibratie Tracks lees je hier. Je hebt niet altijd de keuze tussen short en long pitch. Sommige machines...
Verhoeven 230219 0888 1
Door het veelvuldige gebruik van je machine is het niet te voorkomen dat je rubbertracks op den duur gaan slijten. Wanneer je je rubbertracks moet vervangen, hangt af van de slijtage die je aan je rubbertrack hebt.
1 2 3
Pagina 1 van 3