Scherpe prijzen
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van uw machine. Nadat u de eerste twee velden heeft ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde u dient in te vullen is afhankelijk van uw merk en type machine.
Tip: weet u niet precies wat u moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op uw machine. Hierop staan alle waarden die u in kunt vullen. U vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van uw machine.
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vindt u terug in het onderdelenboek van uw machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kunt u enkel zoeken naar rubbertracks. U kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar u naar op zoek bent. U vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van uw oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vindt u de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kunt u de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kunt u opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
U kunt deze afstand goed meten als u uw onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kunt u aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Om de juiste rubbertrack voor u te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we u uit hoe u weet wat u nodig heeft:
Check of u een railtype rubbertrack nodig heeft. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heeft u railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar u dit kunt zien. Heeft u geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als u geen railtype track nodig hebt, heeft u een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket - specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kunt u opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan uw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Scherpe prijzen
Iedereen kent het, uw rubbertrack is gescheurd of versleten en u moet hem vervangen. Maar waar doet u goed aan? Allereerst kijkt u naar de sprockets, deze zijn nog niet spits en u denkt dat de sprockets nog wel even meegaan met de nieuwe rubbertracks. U bestelt een setje tracks en na een veel te korte periode snijdt er een plaat van de rubbertrack door uw track uit of de track loopt constant van de machine af.. “Wat een slechte kwaliteit van de rubbertrack!” is dan meestal de eerste reactie.
Maar is die aanname wel juist? Ligt het aan de track? Of had een kleine meerkost bij het vervangen van de rubbertrack u nu wat moeite en leed gespaard?
Wat vaak verkeerd gaat is dat er enkel gekeken wordt naar het defecte onderdeel: de rubbertrack. De oorzaak voor het stuk rijden kan ook liggen aan de andere onderdelen van het rijwerk. Een onderwagen van een minigraver heeft net zoals een ketting gevoerde machine ook een vrijloophoogte. Vrijloophoogte wordt door de diameter van het loopvlak van de onderrollen en de hoogte van de nokken bepaald.
Vrijloophoogte zorgt ervoor dat de aandrijving en het voorwiel gevrijwaard zijn van het machine gewicht. Het voorwiel moet nu eenmaal naar voor en achter kunnen schuiven in zijn geleiding als er iets tussen de track en de andere rijwerkdelen komt. De aandrijving, het sterkste en duurste onderdeel van de onderwagen mag ook geen gewicht van de machine dragen.
Hoe ver de onderdelen in hun loopvlakken mogen slijten staat meestal in de kraanboeken van de machines. Voor bijvoorbeeld een minigraver van 1.6 ton is een slijtage van 2.5mm op het loopvlak, 100% gesleten. De vrijloophoogte is ook heel erg klein van een minigraver. Bij een deel van de Takeuchi machines kunt u de onderrol lager plaatsen om zo meer vrijloophoogte te creëren. Zo kunt u de onderrollen en tracks langer gebruiken doordat u de nodige vrijloophoogte biedt aan de aandrijving en voorwielen.
Maar alsnog is in de kraanboeken van die machines te lezen dat bij een bepaald aantal millimeters slijtage aan de loopvlakken, de rol of het voorwiel vervangen dient te worden.
Sprockets werden vroeger spits, omdat deze mee sleten met de inserts van in de rubbertracks. Gemiddeld genomen zitten er ongeveer 40 inserts in een longpitch rubbertrack. Inserts zijn de pennen die een geheel vormen met de verstevigingsplaten in de track.
Momenteel vinden we long pitch rubbertracks nog op skidsteer machines die een heel ander soort onderstel hebben dan gewone graafmachines. Rubbertracks van graafmachines worden bijna allemaal voorzien van een short pitch rubbertrack. Gemiddeld gezien liggen er nu 80 inserts in een track met dezelfde omtrek als de shortpitch met 40 inserts.
Dat wil ook zeggen dat waar er vroeger een komming vrij bleef van een sprocket die de track aandreef, nu alle kommingen gebruikt worden. Zo slijten de sprockets nu minder in de voor- en achterzijde van de tand zoals vroeger het geval was met een short pitch rubbertrack. Een sprocket gaat hierdoor ook meer in de diepte van de kommingen slijten. Spitse vertandingen gaan we steeds minder vaak zien maar wel komt het nu meer voor dat stukken uit de tanden springen als de sprockets te lang gemonteerd blijven.
Visueel is het dus steeds moeilijker om te bepalen wanneer er andere rijwerk onderdelen aan vervanging toe zijn. Wilt u in één keer goed beoordeeld te werk gaan dan adviseren wij u graag kosteloos wat u het beste kunt vervangen en wat niet. Alle rijwerk onderdelen worden kosteloos geïnspecteerd en beoordeeld aan de hand van slijtage lijsten per onderdeel.
Samen geeft dat een slijtage beeld waarop we een passend advies kunnen maken afgewogen op uw wensen. Stilstand is de grootste kostenpost voor een machine en één keer in plaats van twee keer stilstand resulteert dus al snel in een besparing.
Een goed advies, kwalitatieve topproducten en ondersteuning vindt u bij Verhoeven Rijwerk.
Wij helpen u graag verder.