Verhoeven Rijwerk | Blog | Rubbertrack kapot, wat nu?

Topmerken Berco en Vematrack

Scherpe prijzen

Gratis rijwerkinspectie

Rubbertrack kapot, wat nu?

Iedereen kent het, uw rubbertrack is gescheurd en u moet hem vervangen. Maar waar doet u goed aan? Allereerst kijkt u naar de sprockets, deze zijn nog niet spits en u denkt dat de sprockets nog wel even meegaan met de nieuwe rubbertracks. U bestelt een setje tracks en na een veel te korte periode snijdt er een plaat van de rubbertrack door uw track uit of de track loopt constant van de machine af.. “Wat een slechte kwaliteit van de rubbertrack!” is dan meestal de eerste reactie.

Maar is die aanname wel juist? Ligt het aan de track? Of had een kleine meerkost bij het vervangen van de rubbertrack u nu wat moeite en leed gespaard?

Voldoende vrijloophoogte

Wat vaak verkeerd gaat is dat er enkel gekeken wordt naar het defecte onderdeel: de rubbertrack. De oorzaak voor het stuk rijden kan ook liggen aan de andere onderdelen van het rijwerk. Een onderwagen van een minigraver heeft net zoals een ketting gevoerde machine ook een vrijloophoogte. Vrijloophoogte wordt door de diameter van het loopvlak van de onderrollen en de hoogte van de nokken bepaald. Vrijloophoogte zorgt ervoor dat de aandrijving en het voorwiel gevrijwaard zijn van het machine gewicht. Het voorwiel moet nu eenmaal naar voor en achter kunnen schuiven in zijn geleiding als er iets tussen de track en de andere rijwerkdelen komt. De aandrijving, het sterkste en duurste onderdeel van de onderwagen mag ook geen gewicht van de machine dragen.

Rubbertrack


Uiterste maten voor gebruik

Hoe ver de onderdelen in hun loopvlakken mogen slijten staat meestal in de kraanboeken van de machines. Voor bijvoorbeeld een minigraver van 1.6 ton is een slijtage van 2.5mm op het loopvlak, 100% gesleten. De vrijloophoogte is ook heel erg klein van een minigraver. Bij een deel van de Takeuchi machines kunt u de onderrol lager plaatsen om zo meer vrijloophoogte te creëren. Zo kunt u de onderrollen en tracks langer gebruiken doordat u de nodige vrijloophoogte biedt aan de aandrijving en voorwielen. Maar alsnog is in de kraanboeken van die machines te lezen dat bij een bepaald aantal millimeters slijtage aan de loopvlakken, de rol of het voorwiel vervangen dient te worden.

Vroeger en nu

Rubbertrack

Sprockets werden vroeger spits omdat deze mee sleten met de inserts van in de rubbertracks. Gemiddeld genomen zitten er ongeveer 40 inserts in een longpitch rubbertrack. Inserts zijn de pennen die een geheel vormen met de verstevigingsplaten in de track. Momenteel vinden we longpitch rubbertracks nog op skidsteer machines die een heel ander soort onderstel hebben dan gewone graafmachines. Rubbertracks van graafmachines worden bijna allemaal voorzien van een shortpitch rubbertrack. Gemiddeld gezien liggen er nu 80 inserts in een track met dezelfde omtrek als de shortpitch met 40 inserts.

Dat wil ook zeggen dat waar er vroeger een komming vrij bleef van een sprocket die de track aandreef nu alle kommingen gebruikt worden. Zo slijten de sprockets nu minder in de voor- en achterzijde van de tand zoals vroeger het geval was met een shortpitch rubbertrack. Een sprocket gaat hierdoor ook meer in de diepte van de kommingen slijten. Spitse vertandingen gaan we steeds minder vaak zien maar wel komt het nu meer voor dat stukken uit de tanden springen als de sprockets te lang gemonteerd blijven.

Short pitch
Long pitch


Meten is weten

Rubbertrack

Visueel is het dus steeds moeilijker om te bepalen wanneer er andere rijwerk onderdelen aan vervanging toe zijn. Wilt u in één keer goed beoordeeld te werk gaan dan adviseren wij u graag kosteloos wat u het beste kunt vervangen en wat niet. Alle rijwerk onderdelen worden kosteloos geïnspecteerd en beoordeeld aan de hand van slijtage lijsten per onderdeel. Samen geeft dat een slijtage beeld waarop we een passend advies kunnen maken afgewogen op uw wensen. Stilstand is de grootste kostenpost voor een machine en één keer in plaats van twee keer stilstand resulteert dus al snel in een besparing.

Een goed advies, kwalitatieve topproducten en ondersteuning vindt u bij Verhoeven Rijwerk.

Wij helpen u graag verder.

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Danny Knippenberg

Vertegenwoordiger Rijwerk & Uitrustingsstukken

Regio: België Noord

Op zoek naar een onderdeel voor uw rijwerk?

Zoek