Scherpe prijzen
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het merk en het type van uw machine. Nadat u de eerste twee velden heeft ingevoerd verschijnen er nog een aantal invulvelden (maximaal 7). Hoeveel velden er verschijnen en welke waarde u dient in te vullen is afhankelijk van uw merk en type machine.
Tip: weet u niet precies wat u moet invullen in de velden naast merk & type? Raadpleeg dan het typeplaatje op uw machine. Hierop staan alle waarden die u in kunt vullen. U vindt het typeplaatje rechtsonder op de voorkant of rechterzijde van uw machine.
Bij deze zoekmethode zoekt u rijwerk onderdelen op basis van het OEM nummer. Een OEM nummer is het onderdeelnummer van de originele fabrikant. Dit nummer vindt u terug in het onderdelenboek van uw machine (ook wel de parts manual genoemd).
Tip: het is van belang om het OEM nummer correct in te voeren. Bij typefouten kunnen er helaas geen resultaten voor de zoekopdracht worden getoond.
Via deze zoekmethode kunt u enkel zoeken naar rubbertracks. U kunt hier de maatvoering invullen van de rubbertrack waar u naar op zoek bent. U vindt deze gegevens veelal aan de binnenzijde van uw oude rubbertrack. Ze staan daar (bijvoorbeeld) als volgt genoteerd: 230 x 48 x 68. De 230 staat voor de breedte van de track, 48 staat voor de steek van de rubbertrack en 68 staat voor het aantal schakels van de track.
Vindt u de maatvoering niet terug aan de binnenzijde van de (oude) rubbertrack? Dan kunt u de gegevens opmeten met behulp van deze uitleg:
Dit kunt u opmeten met een rolmaat aan de buitenzijde van de track:
De steek is te meten vanaf het hart van de bus tot het hart van de bus met een schuif- of rolmaat:
U kunt deze afstand goed meten als u uw onderwagen aan één zijde omhoog zet
Het aantal schakels kunt u aan één zijde van de track optellen:
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Om de juiste rubbertrack voor u te vinden hebben we enkel nog het type nodig. Dit kan railtype, smalspoor of breedspoor zijn. Hieronder leggen we u uit hoe u weet wat u nodig heeft:
Check of u een railtype rubbertrack nodig heeft. Lopen de onderrollen in een verstevigde baan in de rubbertrack en niet op de nokken, dan heeft u railtype rubbertracks. Op de foto wordt weergegeven waar u dit kunt zien. Heeft u geen railtype rubbertrack? Ga dan door naar stap 2.
Als u geen railtype track nodig hebt, heeft u een breed- of smalspoor variant nodig. De termen breed- en smalspoor duiden op de dikte van het sprocket - specifieker nog: op de ruimte die er nodig is in de rubbertrack zodat het sprocket er tussen past. Deze waarde kunt u opmeten bij het sprocket met een schuif- of rolmaat:
Gelukt? De gemeten waarde van het sprocket is altijd iets smaller (enkele millimeters) dan de weergegeven opties bij het veld type. Kies dus de optie die iets hoger in mm is dan uw gemeten waarde.
Lukt het meten niet of heeft u twijfels? Neem gerust contact met ons op. We adviseren u graag!
Scherpe prijzen
Bij Verhoeven Rijwerk bent u aan het juiste adres om uw rijwerk te laten reviseren. Is alles nog in orde of zijn er onderdelen aan vervanging toe? Met de gratis rijwerkinspectie van Verhoeven weet u precies in welke staat het rijwerk van uw machine is. Maar wat wordt er precies gemeten, en waaraan herkent u slijtage? Hoe besluit u wat er dan vervangen dient te worden en wat niet?
In eerste instantie dient men te weten wat de vrijloophoogte is. De vrijloophoogte van een rijwerk is de hoogte die het sprocket en het voorwiel vrij lopen van belasting. Zij horen namelijk niet de machine te dragen en hebben als enige functie de kettingen aan te drijven of te geleiden tussen de bovenrol en de onderrol.
Bij een 20 tons machine is de vrijloophoogte voor deze delen ongeveer 20mm. Een machine fabrikant bepaalt welke rijwerk onderdelen er onder zijn machine gebruikt worden, op advies van een rijwerkdelen fabrikant zoals bijvoorbeeld Berco™. Zij bepalen dus samen hoeveel vrijloophoogte een machine af fabriek gaat hebben. De fabrikant van de rijwerkdelen kan dus perfect bepalen hoe diep de inductieharding moet zijn van zijn onderdeel.
100% slijtage van het geharde deel komt dan ook nagenoeg net iets eerder dan dat de vrijloophoogte 100% weg is.
In het frame van de onderwagen zitten de onderrollen gemonteerd. Ten opzichte van het frame ligt de as van de onderrol op een specifieke hoogte gemonteerd door middel van de kappen. Samen met de diameter van het loopvlak krijgt u dus een bepaalde hoogte vanaf het frame waar het loopvlak van de ketting moet lopen.
De schalmen van een ketting hebben ook een specifieke hoogte die mede bepaalt hoeveel vrijloophoogte er is. Van deze rijwerk onderdelen beschikken we bij Verhoeven over slijtage tabellen die door de fabrikant worden voorzien. Gebaseerd op deze lijsten meten we de schalmhoogte en de diameter van het loopvlak van de onderrol en bepalen we of ze aan vervanging toe zijn of niet.
Merkt u op dat uw machine springt bij het verplaatsen? Dan is de vrijloophoogte weg. Het sprocket komt met zijn komming op de bus te staan van de ketting, die op zijn beurt nog vlak staat op de ondergrond. Omdat de ketting in de ronding van het sprocket dient te draaien, drukt hij door deze beweging even een kant van de rupsplaat omlaag. Dit drukt de hele graafmachine even omhoog en dit wordt opgemerkt door de machinist.
Een ander herkenningspunt waaraan u kunt zien dat de vrijloophoogte ver weg is, is aan de kettinggeleiders. Een nieuwe kettinggeleider loopt aan de onderzijde even hoog als het hart van de pennen van de nieuwe ketting. Als de kettinggeleider gelijk komt te lopen aan de onderzijde van de pen, is het tijd om ons een inspectie te laten uitvoeren. Dit meet u terug in de 2 rijwerkdelen zoals hierboven besproken.
U kunt ervoor kiezen om verder te rijden, maar dan komen alle belastingen op de aandrijfmotoren te staan en op de voorwielen. De spanunit kan zijn werk niet meer naar behoren uitvoeren en de ketting zal onnodig veel belast worden. Bij het minste of geringste wat er dan nog verkeerd gaat, komt de machine tot stilstand te staan.
Verhoeven Rijwerk is in ruim 60 jaar uitgegroeid tot dé betrouwbare specialist op gebied van rijwerkrevisie en onderhoud. Buiten de vrijloophoogte zijn er nog andere zaken die we kunnen controleren om te bepalen of uw rijwerk nog in goede staat is of niet. De ervaren rijwerk specialisten van Verhoeven komen graag bij u op locatie langs om alles in te meten. Zij adviseren u graag wat u het best kan doen om zo duurzaam mogelijk door te gaan met de graafmachine.
Met een gigantische voorraad aan rijwerkdelen van Berco, de nummer 1, en Vematrack, als zeer concurrerend alternatief, kunnen we ervoor zorgen dat elke rupsmachine zo weinig mogelijk stilstaat. En dat voor ieders budget.
Wilt u graag de status weten van het rijwerk van uw graafmachine? Of heeft u onlangs een laag lopende kettinggeleider opgemerkt? Plan uw gratis rijwerkcheck in.