Blog | Een rubbertrack, meer dan enkel wat rubber! | Verhoeven Rijwerk
Rubbertrack

Een rubbertrack, meer dan enkel wat rubber!

Een rubbertrack; iedereen kent het wel – dat zwarte rubberen ding dat bij mini- en midigravers om het rijwerk loopt. Echter, de ene rubbertrack is de andere niet. Zo is er voor elke toepassing wel een ander type; AT, AVT, shortpitch, longpitch,… We zeggen dan wel “rubberen” rups, maar er zit meer in dan enkel wat rubber.

Samenstelling

vematrack rubbertrack

“Wat is er dan nog zo speciaal aan die rubbertrack?” hoor ik u denken. Aan de buitenzijde ziet u uiteraard enkel rubber; een speciale compound van zuiver natuurrubber (1) in het geval van onze VemaTrack rubbertracks. In het rubber ingegoten, zitten dan nog een aantal stalen schakels (2), inserts genoemd waarover uw onderollen bewegen.

Aan beide zijden van die inserts loopt nog eens een lange staaldraad (3). De nokken (4) voorkomen dat uw rubbertrack afloopt, terwijl het sprocket om de bussen (5) in grijpt en tractie levert.

samenstelling vematrack rubbertrack

De staalkeuze van de inserts maakt net hoe slijtvast uw rubbertrack is; tevens hoe breder de inserts, des te steviger hij wordt. Smallere inserts scheuren net zo snel uit het rubber. De staaldraad maakt dan weer dat uw track minder snel uitrekt. Zo loopt er door een VemaTrack van 300mm breedte, 2x een staaldraad van 4mm die 20 windingen maakt (door de lengte van de rubbertrack heen).

Een rubbertrack voor elke toepassing

Waarschijnlijk heeft u wel al eens gehoord van shortpitch, longpitch en VemaTrack anti-vibratie tracks. Laten we bij het begin beginnen, en eerst de afmetingen van een rubbertrack verklaren, bijvoorbeeld 450 x 83,5 x 76:

  • 450 = de breedte van de track in mm
  • 83,5 = de steek, van nok tot nok, in mm
  • 76 = het aantal nokken
verschillen rubbertracks

En die shortpitch en longpitch dan? Dat is de ‘korte steek’ en ‘lange steek’ van een rubbertrack. Normaliter zijn de steek en aantal nokken omgekeerd evenredig; een dubbel zo lange steek resulteert in de helft van het aantal tanden (en omgekeerd).

verschillen rubbertracks

Zo zal een graafmachine op de longpitch track heel onrustig rijden, doordat de onderrollen steeds tussen de nokken ‘vallen’. Een shortpitch geeft de machinist al heel wat meer cabinecomfort tijdens het rijden; de onderrollen ‘vallen’ veel minder tussen de nokken in. Maar wilt u écht comfortabel rijden, dan heeft u de Vematrack anti-vibratie track nodig; door de trapeziumvormige nokken, lopen de onderrollen vloeiend van de ene nok op de andere. Zo kunnen trillingen tot 75% verminderd worden.

Echter, een anti-vibratie rubbertrack zal sneller packing ondervinden; dat is het ophopen van materiaal tussen de nokken. Doordat de ruimte tussen de nokken zo gering wordt, kan materiaal (aarde/steen/puin) moeilijk er tussen uit geperst worden door het sprocket…wat dan weer de stress (rek) en slijtage op de rubbertrack verhoogt.

Krijgt u al keuzestress?

Een rubbertrack is meer dan wat rubber alleen; het prijsverschil zit altijd verborgen aan de binnenzijde. De gebruikte materialen, en niet zozeer de hoeveelheid rubber bepalen de prijs en levensduur.

Gebruik een anti-vibratie rubbertrack als u overwegend op verhard rijdt. Kies voor een standaard short/long pitch rubbertrack als u veelal op onverharde ondergrond of steenpuin werkt. En zo is er voor elke toepassing een ander type track beschikbaar.

Aarzel vooral niet ons te contacteren bij keuzestress, zo kiezen wij samen steeds de beste rubbertrack voor uw machine en toepassing.

Op zoek naar andere rijwerk onderdelen voor uw graafmachine? Ook daar helpen we u graag mee.

Vind hier uw rijwerk onderdelen!

Zoek